Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

kataloginzyniera.pl » Artykuły » Przewodnik Projektanta

Słupy oświetleniowe z cechami bezpieczeństwa biernego

  • Drukuj
  • Drukuj
  • Powiadom znajomego
  • Podziel się w internecie

ELEKTROMONTAŻ RZESZÓW SA

Data wprowadzenia: 22.09.2017 r.

Słupy oświetleniowe z cechami bezpieczeństwa biernego są elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego, których zadaniem jest ograniczenie skutków zdarzenia drogowego. Mają służyć one obniżeniu następstw wypadku czy kolizji. Bezpieczeństwo bierne odgrywa dużą rolę dla bezpieczeństwa pasażera i potencjalnie innych uczestników ruchu minimalizując konsekwencje (efekty) uderzenia.

Podstawowe zasady stosowania słupów oświetleniowych z cechami bezpieczeństwa biernego
Zgodnie z wytycznymi IBDiM od 1 stycznia 2015 r. wszystkie słupy oświetleniowe przeznaczone do wbudowania na drogach publicznych powinny spełniać wymagania bezpieczeństwa biernego przy uderzeniu pojazdu. Słupy oświetleniowe nie spełniające tych wymagań będzie można nadal stosować na autostradach i drogach ekspresowych oraz pozostałych drogach krajowych, drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, pod warunkiem zastosowania systemów zabezpieczających drogę, to jest stałych barier ochronnych spełniających wymagania PN-EN 1317 „Systemy ograniczające drogę”. W przypadku usytuowania słupa oświetleniowego za stałą barierą zabezpieczającą, powinno się go ustawić w odległości od bariery nie bliższej niż: 0,5 m + W, gdzie W = szerokość pracująca bariery wg PN-EN 1317-2 „Systemy ograniczające drogę Część 2: Klasy działania, kryteria przyjęciabadań zderzeniowych i metody badań barier ochronnych”.

 

Elektromontaż rzeszów, Słupy oświetleniowe, Przewodnik Projektanta


Zasady doboru słupów według kategorii bezpieczeństwa biernego
Norma PN-EN 12767 „Bierne bezpieczeństwo konstrukcji wsporczych dla urządzeń drogowych. Wymagania i metody badań” stanowi wzorzec do klasyfikowania, m.in. słupów oświetlenia drogowego, według ich potencjalnego zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego.
Zgodnie z normą każda konstrukcja z cechami bezpieczeństwa powinna być opisana poprzez następujące parametry:
 klasa prędkości zderzenia (50,70 lub 100 km/h)
 kategoria pochłaniania energii (HE, LE lub NE)
 poziom bezpieczeństwa użytkowników pojazdu.


Kategorie pochłaniania energii
Przepisy określają trzy kategorie konstrukcji pod względem stopnia pochłaniania energii:
HE – konstrukcje pochłaniające energię w wysokim stopniu (ich zadaniem jest spowolnienie lub zatrzymanie pojazdu przez co maleje ryzyko ponownego zderzenia z innymi elementami na drodze)
LE – konstrukcje pochłaniające energię w niskim stopniu
NE – konstrukcje nie pochłaniające energii: po uderzeniu pojazd kontynuuje jazdę ze zmniejszoną prędkością (w obszarach, w których nie ma potrzeby redukowania prędkości pojazdu).


Poziom bezpieczeństwa użytkowników pojazdu
Zgodnie z normą poziom bezpieczeństwa pasażera zapewniany przez daną konstrukcję oznacza się liczbami, gdzie poziom 1-3 ryzyka określa wyższy poziom jego bezpieczeństwa poprzez takie zachowanie się konstrukcji, które zminimalizuje skutki zderzenia (np. ścięcie, ugięcie konstrukcji lub zatrzymanie pojazdu w sposób zamortyzowany bez efektu sprężystego odbicia).
Na końcowy wynik określający poziom bezpieczeństwa konstrukcji wpływają, w głównej mierze dwa, obliczane na podstawie testów, parametry:
 wskaźnik przyspieszenia (ASI) – wielkość bezwymiarowa określająca ciężkość wypadku dla pasażera
 teoretyczna prędkość uderzenia głowy (THIV) – osoba będąca w pojeździe w trakcie zderzenia, mimo wyhamowania pojazdu, dalej porusza się aż do uderzenia głową w powierzchnię wewnątrz auta. Prędkość, z jaką głowa uderza we wnętrze samochodu wskazuje na ciężkość wypadku. Badania wykazały, że bezpieczna jest prędkość do 33 km/h, a powyżej 44 km/h niesie za sobą ryzyko trwałych uszkodzeń.


Słupy stalowe – wyniki testów oraz kategorie bezpieczeństwa biernego
W praktyce, sprawdzenie wyrobów na zgodność z normą PN-EN 12767 i przypisanie konstrukcji do odpowiedniej kategorii polega na przeprowadzeniu testów zderzeniowych, których wyniki muszą udowodnić określony poziom absorpcji energii oraz spełnienie parametrów decydujących o stopniu bezpieczeństwa osób znajdujących się w pojeździe w przypadku kolizji. W swojej ofercie produktowej firma Elektromontaż Rzeszów ma słupy oświetleniowe z cechami bezpieczeństwa biernego spełniające wymagania kategorii HE oraz LE. Powyższe słupy mogą być wykorzystywane w infrastrukturze drogowej, w której wymagane jest pochłanianie (absorpcja) energii, tj. wysoki lub niski poziom (HE lub NE) gwarantujący takie wyhamowanie lub zatrzymanie pojazdu, które zabezpieczy pasażerów przed skutkami wypadku. Oferowane przez Elektromontaż Rzeszów słupy stalowe z cechami bezpieczeństwa biernego w klasie HE lub LE (dotyczy to słupów o wysokościach 10 m, 11 m, 12 m z wysięgnikami i fundamentami) zapewniają odpowiednią wytrzymałość statyczną z jednoczesnym pochłanianiem energii uderzenia. Zostało to potwierdzone odpowiednimi badaniami oraz testami na zgodność z PN-EN 12767 i uzyskaniem odpowiednich certyfikatów wydanych przez Instytut Techniki Budowlanej. Elektromontaż Rzeszów był pierwszym polskim przedsiębiorstwem, które wprowadziło do produkcji lekkie słupy z blachy stalowej. Są one dodatkowo zabezpieczone antykorozyjnie cynkowaniem zanurzeniowym. Firma (przedsiębiorstwo) jako prekursorzy w Polsce przeprowadziła również certyfikację słupów oświetleniowych na zgodność z normą PN-EN 12767.

 

Elektromontaż rzeszów, Słupy oświetleniowe, Przewodnik Projektanta    Elektromontaż rzeszów, Słupy oświetleniowe, Przewodnik Projektanta

ELEKTROMONTAŻ RZESZÓW SA

Jedna z największych firm produkcyjno-montażowych w branży elektrycznej w Polsce. W swojej ofercie ma systemy oświetlenia ulicznego bazującego na stalowych i aluminiowych słupach oraz masztach oświetleniowych.

Powłoki ochronne słupów oświetleniowych w systemie DUPLEX

Długotrwałe zabezpieczenie powłokami ochronnymi powierzchni stalowych eksploatowanych w bezpośrednim narażeniu na działanie warunków atmosferycznych, stanowi nadal duże wyzwanie dla

więcej »

Słupy oświetleniowe z cechami bezpieczeństwa biernego

Słupy oświetleniowe z cechami bezpieczeństwa biernego są elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego, których zadaniem jest ograniczenie skutków zdarzenia drogowego. Mają służyć one

więcej »

W celu wysłania wiadomości przepisz hasło z obrazka:

Wyślij kopię wiadomości również do mnie