Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

kataloginzyniera.pl » Artykuły » Vademecum Budownictwo Kolejowe

Strunobetonowe podkłady kolejowe PS-94P produkcji Precon

  • Drukuj
  • Drukuj
  • Powiadom znajomego
  • Podziel się w internecie

PRECON POLSKA Sp. z o.o.

Data wprowadzenia: 29.11.2016 r.

Precon Polska Sp. z o.o. jest producentem strunobetonowych podkładów kolejowych PS-94P, zaprojektowanych jako odpowiedniki podkładów PS-94 oraz PS-93.

Podkłady PS-94P

Podkłady PS-94P przeznaczone są do stosowania z przytwierdzeniem sprężystym SB w torach o szerokości 1435 mm i mają zastosowanie w liniach kolejowych dowolnej kategorii, w torach każdej klasy. Podstawowe przeznaczenie – tory klasy 0 i 1.

Podkłady PS-94P produkcji Precon:
■  spełniają wymagania norm, WTWiO oraz Aprobaty Technicznej Instytutu Kolejnictwa
■  mają wymagane badania typu i eksploatacyjne
  otrzymały pozytywne opinie z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Instytutu Kolejnictwa
■  będą dostępne po uzyskaniu Certyfikatu WE.

Podkłady PS-94P oraz ich linia produkcyjna zaprojektowane zostały przez szwedzką firmę Abetong – właściciela Precon. Produkowane są w Jastrowiu koło Piły, w technologii i pod nadzorem Abetong, uznanego na całym świecie projektanta i producenta strunobetonowych podkładów kolejowych.

Precon Polska Vademecum Budownictwo Kolejowe 2016  Precon Polska Vademecum Budownictwo Kolejowe 2016 


Badania podkładów PS-94P
Wytrzymałość, trwałość i pewność podkładówPS-94P produkcji Precon została potwierdzona w badaniach i w eksploatacji. W 2009 roku Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa wykonało badania typu, które potwierdziły spełnienie przez PS-94P wszystkich wymagań. Następnie zgodnie z wymaganiem PKP PLK S.A. w latach 2010-2015 podkłady PS-94P poddano badaniom eksploatacyjnym w torze linii kolejowej nr 274 Wrocław-Zgorzelec (obciążonym m.in. ciężkimi pociągami z kruszywem z kamieniołomów Dolnego Śląska na budowy i drogi). Ponadto w 2016 roku Instytut Kolejnictwa na zlecenie Precon wykonał kolejne badania typu podkładów PS-94P (wyprodukowanych z użyciem cementu z innej cementowni), a także kotew SB w podkładach. Badania te ponownie potwierdziły zgodność ze wszystkimi wymaganiami.
Więcej informacji na temat podkładów znajduje się na stronie: www.precon.com.pl

Technologia Abetong

Podkłady PS-94P zostały zaprojektowane i są produkowane pod nadzorem szwedzkiej firmy Abetong AB – właściciela Precon, w wytwórni Precon Polska Sp. z o.o. w Jastrowiu.
Abetong od lat 50. XX wieku projektuje i wykonuje podkłady dla linii kolejowych w Szwecji oraz dla partnerów licencyjnych z innych krajów. Dotychczas w 18 krajach Europy, Azji, Afryki, Australii i Ameryki Północnej powstało 36 fabryk produkujących – zgodnie z know-how Abetong – od 50 000 do 700 000 podkładów rocznie. Podkłady te zaprojektowane zostały z wykorzystaniem wszystkich znanych norm podkładów w połączeniu z odpowiednimi specyfikacjami krajowymi.
Doświadczenie projektowe i wykonawcze Abetong obejmuje podkłady dla wszystkich warunków torowych, systemów przytwierdzeń oraz rodzajów transportu (od korytarzy transportu ciężkiego do kolei dużych prędkości, od torów szerokich do wąskich).

Precon Polska Vademecum Budownictwo Kolejowe 2016


Badania i rozwój

W 1995 roku w Goeteborgu utworzono CHARMEC (Centrum Kompetencyjne Mechaniki Kolejowej). Jego członkami są Chalmers University of Technology, Trafikverket (Szwedzka Administracja Transportu) oraz jedenaście firm prywatnych z branży kolejowej.

Zaangażowanie Abetong w prace CHARMEC dało szeroką wiedzę o konstrukcji toru, w którym podczas przejazdu pociągu podkład kolejowy jest ważnym składnikiem współdziałającym z pozostałymi elementami struktury toru. Wiedza zdobyta w CHARMEC i w projektach tego typu zapewnia pierwszorzędną pozycję Abetong w świecie w projektowaniu i produkcji strunobetonowych podkładów kolejowych.

Kompetencja
W połowie lat 60. minionego stulecia Abetong zainwestował w wiedzę dotyczącą betonowych podkładów kolejowych. Od tego czasu firma ma własną Grupę Kolejową zajmującą się wyłącznie projektowaniem oraz produkcją podkładów i podrozjazdnic betonowych. Obecnie ta wiedza i know-how są z powodzeniem stosowane przez przedsiębiorstwa na całym świecie, będące liderami na krajowych rynkach. Licencjobiorcy Abetong wspierani są przez zespół inżynierów – ekspertów, pracujących w tym celu na co dzień oraz zajmujących się dalszym rozwojem technologii podkładów, wiedzy oraz know-how Abetong w tej dziedzinie. Dzięki temu analizy oraz badania podkładów wykonywane są w sposób ciągły, aby lepiej zrozumieć, rozwijać i optymalizować każdą procedurę w fazie projektowania i produkcji.

Pochodzenie nazwy podkładu

Precon wielokrotnie wyjaśniał, że nadanie nazwy PS-94P jego strunobetonowym podkładom kolejowym nastąpiło z wyłącznej inicjatywy i na żądanie PKP PLK S.A.
Konstrukcja podkładu PS-94P uzyskała akceptację PKP PLK S.A. w 2009 roku. Podkłady PS-94P spełniają wynikające z normy wymagania PKP PLK S.A. postawione w Warunkach Technicznych Wykonania i Odbioru Podkładów i Podrozjazdnic Strunobetonowych WTWiO-ILK3a-5187/01/05 podkładowi strunobetonowemu typu PS-94. Natomiast podkłady PS-94P i PS-94 różnią się sposobem sprężenia betonu. Dlatego dla odróżnienia PKP PLK S.A. oznaczyła podkład Precon symbolem PS-94P.

Niczyjej kontrowersji nie budzi analogiczna nazwa PS-83 – wspólna dla podkładu sprężonego splotami zakotwionymi w betonie (jak podkład PS-94P) oraz dla podkładu sprężonego drutami zamocowanymi w tarczach oporowych (jak podkład PS-94). Jeżeli bowiem podkład PS-83 spełnia wymagania WTWiO-ILK3a-5187/01/05 wynikające z normy PN-EN 13230 (m.in. dotyczące rysoodporności, wytrzymałości czy trwałości), to dla użytkowników linii kolejowych nie ma znaczenia, czy jest on sprężony jak podkład PS-94P czy jak podkład PS-94.

Symbole PS-83 i PS-94 wprowadzono w latach 80. i 90. XX wieku dla oznaczenia podkładów produkowanych na potrzeby państwowej PKP przez podległe jej oraz państwowe wytwórnie podkładów. PKP PLK S.A, następczyni PKP, nadal stosuje te oznaczenia. Według mojej najlepszej wiedzy, oznaczenia PS-83 i PS-94 nie zostały zastrzeżone i nie są własnością któregokolwiek z obecnych na polskim rynku trzech producentów podkładów.

W 2007 roku PKP PLK S.A. nakazała oznaczenie podkładu Precon symbolem PS-94P, albowiem traktowała go jako zamiennik podkładu PS-94. Nadanie tej nazwy jest potwierdzone w dokumentach. W tym samym roku podkład PS-94P i jego nazwa zostały upublicznione przez wydanie Aprobaty Technicznej CNTK.

dr inż. Wojciech Lalik
Precon Polska Sp. z o.o.

 

Precon Polska Vademecum Budownictwo Kolejowe 2016

PRECON POLSKA Sp. z o.o.

Oferuje żelbetowe i strunobetonowe konstrukcje prefabrykowane dla budownictwa przemysłowego, mieszkaniowego i rolniczego oraz strunobetonowe podkłady kolejowe PS-94P w technologii Abetong AB – projektanta, producenta i sprzedawcy licencji podkładów.

Strunobetonowy podkład kolejowy PS-94P

Strunobetonowy podkład kolejowy PS-94P przeznaczony jest do stosowania z przytwierdzeniem sprężystym SB w torach każdej klasy. Obliczenia i projekt podkładu wykonali w 2007 r. projektanci

więcej »

Strunobetonowe podkłady kolejowe PS-94P produkcji Precon

Precon Polska Sp. z o.o. jest producentem strunobetonowych podkładów kolejowych PS-94P, zaprojektowanych jako odpowiedniki podkładów PS-94 oraz PS-93. Podkłady PS-94P Podkłady PS-94P

więcej »

W celu wysłania wiadomości przepisz hasło z obrazka:

Wyślij kopię wiadomości również do mnie