Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

kataloginzyniera.pl » Artykuły » Vademecum Budownictwo Kolejowe

Problem świadomości korozyjnej

  • Drukuj
  • Drukuj
  • Powiadom znajomego
  • Podziel się w internecie

Polskie Towarzystwo Cynkownicze

Data wprowadzenia: 29.11.2016 r.

Na całym świecie koszty zniszczeń, będących wynikiem korozji są szacowane na miliardy dolarów rocznie. Pomimo tego świadomość zagrożeń, jakie niesie korozja jest wciąż bardzo niska.

Niestety wiedza na temat zagrożeń korozyjnych wciąż jest marginalizowana, a problem pojawia się dopiero wtedy, gdy korozja jest powodem katastrofy konstrukcji obiektu użytku publicznego, takiej jak uszkodzenie mostu kolejowego, złamanie słupów energetycznych lub osłabienie zabezpieczeń infrastruktury kolejowej. Przykry jest również fakt, że większości z tych problemów można było zapobiec regularnymi przeglądami bądź wykorzystaniem odpowiednich środków do ochrony stali przed korozją.

Polskie Towarzystwo Cynkownicze skupiając się na działaniach edukacyjnych, chce zachęcić i uświadomić inwestorów, projektantów, użytkowników i decydentów w sprawie zagrożeń, jakie wynikają z bagatelizowania problemu korodowania stali. W Europie wyróżnia się cztery strefy środowiska korozyjnego oraz morskie. Polska znajduje się w strefie trzeciej, tak więc obiekty w dużym stopniu są narażone na korozję. Jest wiele kroków, jakie należy podjąć w walce z korozją. Rozmawianie o tym problemie i rekomendowanie najlepszych rozwiązań zabezpieczających jest priorytetem Polskiego Towarzystwa Cynkowniczego. Z prowadzonych przez firmę działań wynika, że jedną z najlepszych metod zabezpieczenia stali jest cynkowanie ogniowe, które chroni konstrukcje przez co najmniej 40 lat.

 Polskie Towarzystwo Cynkownicze Vademecum Budownictwo Kolejowe 2016

Dzięki uświadamianiu o problemach wynikających z korozji można uniknąć wielu kłopotów oraz przyczynić się do ochrony środowiska. Korozja powoduje ogromne szkody w gospodarce. Ograniczenie jej występowania to nie tylko zapobieganie stratom materiałowym, ale także przedłużenie okresu użytkowania konstrukcji oraz ograniczenie ilości elementów odpadowych. Szacuje się, że roczne straty spowodowane korozją stali sięgają 3-4% PKB w krajach tzw. „starej unii”. O wiele gorzej przedstawia się sytuacja w Polsce, gdzie straty wynoszą od 5 do 7% PKB.

Ochrona stali przed korozją jest istotnym tematem, który dotyczy każdej gałęzi gospodarki, w tym także kolejnictwa. Jak podaje spółka PKP PLK S.A. w 2015 r. aż 46 mostów zostało objętych modernizacją, a 99 poddano gruntownemu remontowi. To jednak dopiero początek niezbędnych prac. Kolej w latach 2014-2020 ma do dyspozycji 66 mld zł na modernizacje, które warto mądrze wykorzystać. Przykładowo koleje niemieckie do ochrony przed korozją wykorzystują system Duplex czyli malowanie po cynkowaniu, co znacząco przedłuża żywotność konstrukcji i poprawia ich estetykę.

Modernizacja, rewitalizacja i remont obiektów przekłada się na większą przepustowość linii kolejowych, poprawia bezpieczeństwo i minimalizuje potrzebę włączania ich do remontu. To pokazuje, że świadomość problemu zabezpieczenia stali przed jej korodowaniem cały czas się zwiększa. Potwierdza to również fakt, że metoda cynkowania ogniowego z sukcesem znajduje swoje zastosowania w różnych sektorach gospodarki, takich jak: energetyka, infrastruktura drogowa, kolej, budownictwo przemysłowe, transport morski, turystyka, czyli wszędzie tam, gdzie warunki zewnętrzne są niekorzystne, a solidne oraz trwałe zabezpieczenia są kwestią priorytetową.

Jonasz Wiercioch
Polskie Towarzystwo Cynkownicze

Polskie Towarzystwo Cynkownicze

Organizacja non-profit, w skład której wchodzi ponad 50 cynkowni, zlokalizowanych na terenie całego kraju. Odpowiada za popularyzację technologii cynkowania ogniowego jako przyjaznej środowisku i najtrwalszej metody zabezpieczenia stali przed korozją.

Na czym polega proces cynkowania ogniowego?

Przemysłowe zastosowanie metody Malouin’a nie było możliwe, aż do 1836 roku, kiedy wynaleziono sposób czyszczenia powierzchni żelaza przez trawienie. Odkrycie to pozwoliło wykorzystać

więcej »

Problem świadomości korozyjnej

Na całym świecie koszty zniszczeń, będących wynikiem korozji są szacowane na miliardy dolarów rocznie. Pomimo tego świadomość zagrożeń, jakie niesie korozja jest wciąż bardzo niska.

więcej »

Z jakich etapów technologicznych składa się proces cynkowania jednostkowego?

Proces cynkowania jednostkowego składa się, poza sortowaniem i podwieszaniem wyrobów, z następujących operacji:  odtłuszczanie – chemiczne czyszczenie powierzchni stalowych z

więcej »

Wzrost świadomości ochrony budownictwa drogowego

Szacuje się, że co roku na drogach całego świata ginie ponad 1,2 miliona osób. Do zdecydowanej większości zdarzeń (blisko 90%) dochodzi w krajach nisko i średnio rozwiniętych, a zdarzenia

więcej »

Jak chronić stal przed korozją?

Od połowy lat 90. można zaobserwować stały rozwój polskiego przemysłu cynkowniczego. Mocnym akcentem zaznaczonym na osi jego rozwoju jest rok 1994, w którym powstało Polskie Towarzystwo

więcej »

Ochrona polskich obiektów mostowych

Cynkowanie ogniowe to skuteczna technologia zabezpieczania stali przed korozją. Dzięki jej wielu korzyściom, metoda jest wykorzystywana w różnych branżach polskiej gospodarki. Obecnie trwają

więcej »

W celu wysłania wiadomości przepisz hasło z obrazka:

Wyślij kopię wiadomości również do mnie