Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

kataloginzyniera.pl » Artykuły » Vademecum Budownictwo Drogowe

Ocena skuteczności działania warstw pośrednich, redukujących spękania odbite

  • Drukuj
  • Drukuj
  • Powiadom znajomego
  • Podziel się w internecie

EUROVIA POLSKA S.A.

Data wprowadzenia: 28.10.2016 r.

Eurovia, nawierzchnie drogowe

Jednym z istotnych problemów związanych z remontami dróg w naszym kraju, jest zabezpieczenie nowo ułożonej nakładki asfaltowej przed propagacją do warstwy ścieralnej spękań, pojawiających się w dolnych warstwach konstrukcji drogowej. Zagrożenie wystąpienia spękań pojawia się wszędzie tam, gdzie nawierzchnia asfaltowa została ułożona bezpośrednio na podbudowie z materiału stabilizowanego spoiwem hydraulicznym. W Polsce problem ten został już dawno dostrzeżony i w nowym „Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych” pojawiły się zapisy o możliwości stosowania tzw. warstw pośrednich rozpraszających naprężenia. Katalog definiuje kilka rodzajów takich warstw m.in.: warstwy SAMI, cienkie warstwy z drobnoziarnistych, bogatych w asfalt mieszanek czy warstwy geowłóknin i kompozytów.
Jak zatem zaprojektować rozwiązanie o wysokiej skuteczności rozpraszania naprężeń w pakiecie warstw asfaltowych i zdolności tłumienia spękań? Niestety nie istnieje w Polsce żadna norma, ani wytyczne, które podawałyby wymagania dotyczące oceny skuteczności działania takich warstw. Pozostaje jedynie doświadczenie firm wykonawczych oraz metody badawcze, które to wypracowały na swój użytek. Bardzo pożądane byłoby zatem wprowadzenie w Polsce jednej obligatoryjnej metodologii badawczej, która pozwalałaby ocenić skuteczność stosowania warstw pośrednich redukujących propagację spękań. Wymagałoby to oczywiście zaawansowanych badań laboratoryjnych przy współudziale jednostek naukowych. Mając jednak na uwadze korzyści wynikające z wypracowania takiej metodologii na użytek całej branży, z całą pewnością warto się nad tym tematem pochylić.

Dawid Żymełka
Dyrektor Techniczny

EUROVIA POLSKA S.A.

Eurovia to międzynarodowy lider w zakresie budownictwa drogowego i kolejowego, produkcji kruszyw oraz recyklingu materiałów budowlanych, reprezentujący Grupę VINCI w 15 krajach na świecie. Wiodący wykonawca robót publicznych, oferujący szeroką gamę produktów i technologii do realizacji inwestycji drogowych oraz aranżacji przestrzeni miejskich.
Początki Eurovii w Polsce sięgają lat 60. ubiegłego wieku, kiedy swoją działalność rozpoczęło Śląskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. W roku 2003 w wyniku połączenia z Przedsiębiorstwem Budownictwa Komunikacyjnego „Beskidzkie Drogi” powstaje Eurovia Polska S.A.
Dziś Eurovia w Polsce to 35 lokalizacji i ponad tysiąc pracowników zatrudnionych w głównych obszarach działalności firmy:
 budownictwo drogowe i kolejowe
 produkcja mieszanek mineralno-asfaltowych, emulsji i asfaltów modyfikowanych
 produkcja kruszyw
 utrzymanie infrastruktury drogowej.

Ocena skuteczności działania warstw pośrednich, redukujących spękania odbite

Jednym z istotnych problemów związanych z remontami dróg w naszym kraju, jest zabezpieczenie nowo ułożonej nakładki asfaltowej przed propagacją do warstwy ścieralnej spękań

więcej »

Mieszanka mineralno-asfaltowa Viasaf®

Viasaf® to drobnoziarnista mieszanka mineralno-asfaltowa przeznaczona do wykonywania cienkich membran przeciwspękaniowych. Membrany Viasaf® redukują propagację spękań wywołanych

więcej »

Membrany przeciwspękaniowe z drobnoziarnistej mieszanki mineralno-asfaltowej

Układanie nowej nawierzchni asfaltowej na nośnym, ale spękanym podłożu wymaga zastosowania rozwiązań redukujących (tłumiących) występujące w nim naprężenia. Utrzymanie i naprawa

więcej »

W celu wysłania wiadomości przepisz hasło z obrazka:

Wyślij kopię wiadomości również do mnie